Logo
Nevíte si rady? Zavolejte.
Po-Pá 10:00-18:00
0 ks
za 0 Kč
Nákupní košík je prázdný
Potřebujete poradit? Neváhejte nás kontaktovat.
Novinky
03.12.2021
Možnosti platby
Rozšířili jsme síť partnerských platebních společností a nově můžete kromě stávajících možnosti platby Dobírkou, Převodem na účet, Platbu kartou, Onli... číst celé
Zobrazit všechny novinky
Blog
6. 6. - Den, kdy se narodil Alexandr Sergejevič Puškin
06.06.2022 Významné dny
6. 6. - Den, kdy se narodil Alexandr Sergejevič Puškin
6. června roku 1799 se narodil Alexandr Sergejevič Puškin číst celé
4. 6. - Den, kdy se narodila Angelina Jolie
04.06.2022 Významné dny
4. 6. - Den, kdy se narodila Angelina Jolie
4. června roku 1975 se narodila herečka Angelina Jolie číst celé
3. 6. - Den, kdy se narodil Jiří Langmajer
03.06.2022 Významné dny
3. 6. - Den, kdy se narodil Jiří Langmajer
3. června roku 1966 se narodil herec Jiří Langmajer číst celé
Zobrazit všechny články
Nepropásněte novinky, akce a slevy!

Můžete se kdykoli odhlásit. Zasíláme jednou za 14 dní.

  1. Úvod
  2. Naše zboží - blog
  3. Naše zboží - rady tipy
  4. Dnes začíná Světový týden kostí a kloubů

Dnes začíná Světový týden kostí a kloubů

Světový týden kostí a kloubů vyhlásilo OSN společně s WHO v roce 2000 a jeho počátek je stanoven na 12. října a spadá do něj Světový den páteře, den proti osteoporóze a Světový den artritídy, aby upozornil na důležitost prevence a zvyšující se problémy napříč populací a připomínal důležitost včasné diagnózy problémů či onemocnění.

Onemocnění

Podle výsledků studie z roku 2014 je artrózou celoživotně zasaženo 11,5 procenta obyvatel mezi 25 až 64 lety a s revmatoidní artritidou žije necelých pět procent dospělých Čechů. Extrémních čísel ve světové i české populaci pak dosahuje onemocnění osteoporózou, které napadá kosterní skelet člověka. Jak uvádí Státní zdravotní ústav, řídnutí kostí postihuje až milion Čechů, ve věkové skupině nad 50 let trpí osteoporózou každá třetí žena a pátý muž.  

Onemocnění kostí a kloubů je mnoho a patří k nim úrazy, nádory kostí, Bechtěrevova choroba, osteomalacie, osteoporóza, artróza nebo artritida.

Především studené podzimní až mrazivé zimní období na většině území naší republiky mnohdy vede k bolavým zádům, kloubům, svalům či zubům, kterým chlad příliš neprospívá. Dnes si tedy popíšeme, jak se snažit předejít těmto nepříjemným onemocněním či bolestem. Odhaduje se, že téměř 15% světové populace starší 30 let (což je více než jedna miliarda lidí) trpí bolestmi kloubů a s přibívajícím věkem toto procento logicky roste. Tuto situaci zhoršuje stále sedavější životní styl a nedostatek příjmu důležitých látek z potravy.

K pohybovému aparátu člověka patří kosti, klouby a svaly, přičemž nejčastěji postiženou částí bývají právě klouby. V lidském těle je asi 210 kostí a z toho více než 180 je spojeno kloubem. Podle průzkumů trpí problémy s klouby až třetina české populace a rozhodně se nejedná pouze o lidi staršího věku. Jen lidská páteř obsahuje asi sto kloubních spojení.

Klouby

Kloub je spojení a zároveň ohebné místo vzájemně se stýkajících dvou nebo více kostí, jenž slouží k pohybu určité části těla. Kloub se skládá ze dvou styčných ploch dvou kostí neboli kloubních hlavicí a kloubní jamkou. Klíčový je povrch kostí, který je tvořen chrupavkou. Ta je vlastně jakýmsi tlumičem či polštářkem – výplní, která zamezuje přímému styku dvou kostí. Chrupavka tak tlumí zátěž a zároveň snižuje tření. Pokud dojde k jejímu úbytku, dochází ke kontaktu kostí, což má za následek bolest a snížení hybnosti. Součástí velkých kloubů (složených) jako je ramenní či kolenní bývá i meniskus či labrum, což jsou měkčí okraje kloubních jamek, jež slouží k lepší artikulaci kloubu a jemnému dopružení při rotacích a torzích kloubu. Další součástí je kloubní pouzdro, které kloub obepíná a je zesíleno vazy. Z vnitřní strany ho vystýlá synoviální membrána produkující synoviální tekutinu (kloubní maz), která zmírňuje tření, vyživuje chrupavky a zajišťuje pevné přilnutí kloubních ploch k sobě. V kloubech jednoduchých se stýkají dvě kosti, v kloubech složených se stýkají více než dvě kosti nebo jsou mezi ně vsunuty pohyblivé chrupavčité destičky. Ty vyrovnávají nerovnosti v zakřivení styčných ploch a zároveň umožňují současné provádění dvou různých pohybů v kloubu jako ohýbání a otáčení.

Proč klouby bolí

Pokud jsou klouby používány patřičně, jejich činnost je celoživotní, ale postupným věkem slábnou, zhruba od 30 let věku. Příčin bolestí kloubů je několik. Může jít o dědičné vady, infekci nebo poruchu imunitního systému. Mezi nejčastější onemocnění kloubů nezánětlivého původu patří artróza, degenerativní proces související s přetěžováním kloubů. Za bolest kloubů může ve velkém také nadváha, absence pohybu nebo špatná skladba jídelníčku. Při všech těchto možnostech, chrupavčitý povrch kloubu degeneruje a spolu s tím tuhnou okolní vazy a šlachy svalů. To vede ke snížené pohyblivosti člověka, čímž se kloubní omezení dále zacyklí. Původcem bolesti zad může být nesprávné sezení a obecně vadné držení těla. Důležité je, že bolest kloubů může postihnout každého a často se jedná o plíživý proces, proto je třeba myslet včas na prevenci.

Prevence

Základem zdravých kloubů je zdravá chrupavka, proto se vyplatí ji dobře vyživovat. Představte si motor ve vašem autě, který potřebuje mazivo v podobě oleje. Ten zabezpečuje jeho bezproblémový chod a také chrupavka si žádá své "mazivo" v podobě vhodné výživy. Vyživovat měkké tkáně včetně kostní chrupavky pomáhá například pravidelný pohyb, který je prospěšný i tím, že zpevňuje svaly. Ty se starají o správné držení těla a samy zase zpevňují klouby. Ke kloubům velmi šetrnými druhy pohybu jsou například plavání, jízda na kole, lehká svižná chůze, nordic walking nebo cvičení s vlastní vahou.

O výživu kloubů se stará také vhodný jídelníček. Pokud si ale myslíte, že je dobré ho "obohatit" třeba tlačenkou, která je občas zmiňována v souvislosti s klouby v tom smyslu, že obsahuje prospěšnou želatinu (respektive kolagen, který je základním stavebním kamenem nejen chrupavek), raději na to zapomeňte. Jednak byste jí museli pravidelně jíst velké množství a pak – do těla byste dostávali velké množství tuku, který vede k obezitě a ta zase může vést k potížím s klouby. Důležitý je správný pitný režim, omezení přísunu solí, dostatek vápníku a přínosné jsou také potraviny se sírou - ředkve, ředkvičky nebo gumoví medvídci.

Prospěšné látky

Koncentrované množství důležitých látek jako kolagen, glukosamin, chondroitin, boswellin, vitamín C nebo selen obsahuje kloubní výživa v podobě doplňků stravy.

1. Glukosamin je součástí kloubních chrupavek, jde tedy o tělu vlastní látku často označovanou jako "kloubní výživa". V evropských státech je glukosamin registrován jako léčivý přípravek pro léčbu osteoartrózy. Glukosamin má také příznivé účinky proti bolesti a zánětu při artróze kloubů a zřejmě dokáže zastavit ztrátu kloubní chrupavky, ke které při osteoartróze dochází. Účinek glukosaminu je opožděný, proto se dostaví až po několika týdnech užívání, nejčastěji se mluví o šesti týdnech. Za zmínku stojí také fakt, že glukosamin sulfát je jednou ze složek kyseliny hyaluronové, která tvoří z velké části kloubní kapalinu.

2. Kolagen - podobně jako u glukosaminu a chondroitinu se i produkce kolagenu, který je přirozenou součástí lidského organismu, s přibývajícím věkem snižuje. Kolagen se stará o pružnost a strukturu tkání a kostí, vazů, šlach, chrupavek i kůže. Kolagen je základní stavební hmotou pojivových tkání, tvoří až třetinu všech bílkovin v těle a dělí se na mnoho typů. V chrupavkách se vyskytuje kolagen typu II., v kůži, šlachách, kostech a vazivu poté typ I. Zároveň je žádoucí jeho vyšší příjem u sportovců, kteří své klouby nadměrně zatěžují.  Kolagen je ze stravy prakticky nedoplnitelný vzhledem k jeho využitelnosti pro organismus již když je naštěpený, proto jej doplňujeme vhodnými doplňkami stravy.

3. Chondroitin je glukosaminu podobná látka nejvíce zastoupená ve strukturách mezibuněčné hmoty chrupavky, které dodává pružnost. I pro chondroitin platí, že je třeba užívat ho delší dobu, než se dostaví účinek. A také chondroitin najdete jak v doplňcích stravy, tak v registrovaných lécích určených pro klouby. Některé výzkumy ukázaly, že několikaleté užívání chondroitin sulfátu má efekt v podobě zpomalení degenerace kloubů a zřejmě dokáže zastavit ztrátu kloubní chrupavky, ke které při artróze dochází.

4. Vitamín C - Nepostradatelný pro tvorbu kolagenu a tím i pro strukturu chrupavek, vazů, šlach nebo kostí, je také vitamin C. Nejvíce vitamínu C obsahují například šípky, z běžně dostupnějšího ovoce pak černý rybíz, kiwi a jahody, co se týče zeleniny, vedou co do obsahu "céčka" červené papriky, křen nebo brokolice. 

5. Hořčík neboli magnézium patří k nejdůležitějším prvkům v našem těle. Podílí se na téměř třech stovkách reakcí v organismu a výčet jeho přínosů je tak hodně dlouhý. Hořčík potřebuje každá naše buňka. Podílí se totiž na enzymatických reakcích znamenajících produkci energie v těle. Proto je hořčík důležitý pro naše svaly a jejich kontrakce, stejně tak i pro přenos nervových vzruchů. Hořčík se nachází hlavně v kostech a zubech a také ve zmiňovaných svalech. Nedostatek hořčíku se projevuje třeba podrážděností, náladovostí nebo svalovými křečemi. V potravě příjímáme hořčík díky konzumací banánů, ořechů a mandlí, obilí a celozrnného pečiva, ale je obsažen například také v čokoládě. Přítomnost hořčíku ve stravě je důležitá také pro asimilaci vápníku, fosforu, sodíku, draslíku a vitaminu C. Má také pozitivní vliv na normální činnost nervové soustavy a psychickou pohodu.

6. Vápník - 99 % vápníku obsaženého v našem těle se nachází v zubech a kostech. Vápník se podílí například na nervových přenosech, přispívá ke správné srážlivosti krve nebo činnosti našich svalů. Vápník je odpovědný za tvrdost a pevnost našich kostí a zubů. Právě ty jsou zároveň jeho největší zásobárnou, do které si organizmus sáhne, když je příjem vápníku příliš nízký na to, aby uspokojil jiné potřebné tělesné funkce. To znamená, že se v případě nedostatku musí z kostí uvolnit, jeho obsah v nich se sníží a kosti pak mohou řídnout. Proto je důležité na příjem vápníku myslet, zejména ve spojení s dalšími látkami. Vápník se pak v těle ukláda nejlépe ve spojení s hořčíkem a zinkem. Vápník neboli kalcium najdete v řadě potravin, z nichž nejvyšší množství obsahuje mák, mořské řasy, parmezán nebo chia semínka. Vhodné jsou i mořské ryby, které navíc obsahují také prospěšné omega 3 mastné kyseliny, ořechy, luštěniny, květák, kapusta či brokolice, tedy potraviny obecně prospěšné s množstvím dalších přínosných látek.

Zinek podporuje imunitní systém, přispívá k udržení správného stavu kostí, vlasů, nehtů a pokožky, podílí se na metabolismu makroživin, mastných kyselin a mnoho dalšího. Tělo si nedokáže zinek samo vytvořit a tak jej musíme přijímat z potravy nebo doplňků. Mezi bohaté zdroje patří například vnitřnosti (játra), červené maso, mořští živočichové, mléko, vejce, dýňová semínka, ořechy, hrách, fazole, vločky nebo celozrnné produkty.

Vitamín D - Neoddiskutovatelným faktem a pozitivem vitamínu D je, že významně ovlivňuje metabolismus vápníku a fosforu. Tyto látky se tedy v těle lépe vstřebávají, přičemž fosfor i vápník jsou důležité pro stavbu kostí a zubů. Vitamín D je proto významný pro uchování kostí a zubů silných a nepoškozených a potřebný je především při jejich stavbě. Z toho vyplývá důležitost vitamínu D pro malé děti, kterým se doporučuje hned po narození jeho dostatečný příjem. Nedostatek vitamínu D se projeví změknutím kostí což se u dětí projeví křivicí neboli rachitis, u dospělých osteomalacií, která může vést k osteoporóze. Právě proto je vitamín D známý jako vitamín zdravých a silných kostí. Výčet těch vhodných potravin bohatých na vitamín D se v zásadě omezuje na rybí tuk, tučné ryby typu lososa, makrely nebo tuňáka, játra, vaječný žloutek, fortifikované oleje či tuky nebo mléko. A to se ještě nebavíme o nějakém extra vysokém množství, třeba v případě vajíček bychom jich museli zkonzumovat hned několik.

Doplňky stravy www.am-lifestyle.cz

Vitamín D je doplňkem stravy s obsahem vitaminu D získaného z přírodních zdrojů. Díky němu se budete dobře cítit a získáte podporu pro své celkové zdraví.

Cal Mag D Plus obsahuje tři přírodní živiny – vápník, hořčík a vitamin D. Vápník lidské tělo potřebuje pro udržení zdraví kostí. Hořčík napomáhá k udržování kostí v dobrém stavu. Přípravek dále obsahuje vitamin D, který přispívá ke správnému vstřebávání vápníku.

Vitamín C plus - s postupným uvolňováním je vylepšený, vysoce účinný doplněk stravy s vitaminem C, který zaručuje pomalé, konstantní uvolňování vitaminu C do organismu, aby se maximalizovalo jeho vstřebávání a nedocházelo ke ztrátám, kdy se vitamin C dodá tělu ve velké dávce nebo v tabletách s okamžitým uvolňováním.

Glucosamine with Boswellia - Obsahuje glukosamin, který je složkou chrupavek. Obsahuje výtažek z kadidlovníku, který pomáhá udržovat dobrou kondici a pružnost kloubů. Kadidlovník může být prospěšný pro muskuloskeletální systém, kosti a klouby. Obsahuje vitamin C, který přispívá ke správné funkci imunitního systému. Obsahuje koncentrát z grapefruitu, mandarinky a citronu.

Fiber Powder Vláknina v prášku - Obsahuje rozpustnou vlákninu ze tří rostlinných zdrojů. Rychlý a pohodlný způsob, jak zvýšit denní příjem vlákniny. Díky svému složení nedráždí žaludek. Sypký prášek bez chuti lze jednoduše vmíchat do jakéhokoli nesyceného nápoje nebo jím posypat jídlo, aniž bychom mu dodali nežádoucí příchuť.

Chewable Multivitamin - Pomáhá zajistit esenciální vitamíny a minerální látky v množstvích, která mohou upotřebit děti i dospělí. Obsahuje koncentrát NUTRILITE z tropického ovoce se složkami rostlinného původu z celých rostlin. Vápník a vitamín D přispívají ke zdraví kostí a zubů. Obsahuje vitamín C, železo a zinek, které přispívají ke správnému fungování imunitního systému. Železo přispívá ke správnému transportu kyslíku v organismu a ke správné tvorbě červených krvinek a hemoglobinu. Vitamín B pomáhá snižovat příznaky únavy a vyčerpání.

Chewable Calcium Magnesium - Přírodní zdroj vápníku z ústřičných lastur. Vápník a hořčík jsou nezbytné pro správné fungování kostí a zubů. Vápník přispívá ke správnému fungování trávicích enzymů. Hořčík hraje roli ve správném fungování svalstva a nervové soustavy. Také přispívá ke snížení míry únavy a vyčerpání.

Biotin C Plus - Obsahuje biotin a vitamín C, které přispívají ke zdraví vlasů a pokožky. Obsahuje výtažek ze semen hroznového vína a NUTRILITE koncentrát třešně acerola. Vitamin C přispívá ke správné tvorbě kolagenu, který je důležitý pro normální funkci kůže. Též přispívá k ochraně buněk před oxidativním stresem. Biotin napomáhá k udržení pokožky a vlasů v dobrém stavu.

Líbil se článek? Sdílejte ho s přáteli
Štítky