- Kategorie blogu
- Naše zboží - rady tipy
- Významné dny
- Co se kde děje?



Můžete se kdykoli odhlásit. Zasíláme jednou za 14 dní.
- Úvod
- Naše zboží - blog
- Významné dny
- 22. 2. - Den, kdy se narodil závodník Niki Lauda
22. 2. - Den, kdy se narodil závodník Niki Lauda
Andreas Nikolaus "Niki" Lauda, narozený 22. února roku 1949 ve Vídni, byl rakouský pilot Formule 1, trojnásobný mistr světa z let 1975, 1977 a 1984, spolu-komentátor závodů na německé televizi RTL a pilot a majitel letecké společnosti Lauda Air a Niku.
Počáteční roky v závodech
Lauda se stal závodním jezdcem navzdory nesouhlasu své rodiny. Nejprve začal jedit závody Mini-Minor a poté Formulee Vee, ale brzo na to začal jezdit závody s auty Porsche a Chevron. V roce 1971 si vzal půjčku 30 000 liber, aby se mohl prosadit ve Formuli 2 a zároveň se přestal bavit s rodinou kvůli jejich neustálým protestům proti závodění. Během roku 1972 střídal závody mezi Formulí 1 a Formulí 2, následně si vzal další půjčku, aby se dostal do týmu BRM, a o další rok později přestoupil do týmu Ferrari.
Mistr světa
Víra týmu v málo známého Laudu byla odměněna jeho 2. místem v prvním závodě za Ferrari a ve svém 4 závodě si připsal již 1. vítězství v Grand Prix a celkově skončil v sezóně na 4. místě v pořadí jezdců. V sezóně 1975 však již získal svůj první titul mistra světa i díky čtyřem vítězstvím v Grand Prix za sebou a také Ferrati po 11 letech vyhrálo pohár konstruktérů. V následné sezóně potvrdil svou dominanci, kdy mohl slavit titul takřka v polovině sezóny a nakonec vyhrál i většinu závodů.
Sezóna 1976 a nehoda na Nurburgringu
Týden před německou Grand Prix v roce 1976 na Nurburgringu Lauda naléhal, aby jezdci závod bojkotovali z důvodů nedostatečné informovanosti o trati a tudíž z obavy o bezpečnost jezdců. Jezdci však hlasovali proti bojkotu a 1. srpna se uskutečnil závod, v jehož druhém kole však došlo k nehodě mezi Laudou a Brettem Lungerem. Zatímco Lunger se vysoukal z vozu, Lauda v něm uvízl a než jej dokázal z vozu vytáhnout další jezdec Marzario utrpěl Lauda těžké popáleniny na hlavě a nadýchal se toxických plynů, jenž mu poškodily plíce. Přestože byl Lauda nejdříve při vědomí a byl schopen stát, později upadl do kómatu a v nemocnici se s ním ostatní již pomalu loučili. Měl poškozené plíce, hlavu a těžké popáleniny po celém těle, načež musel podstoupit plastickou operaci obličeje a s následky nehody se potýkal až do konce svého života. Po nehodě vždy nosil čepici, aby zakryl jizvy na hlavě a zařídil, aby sponzoři použili čepici pro reklamu.
O 42 dní později se však Niki Lauda opět usadil do svého monopostu a bojoval o titul mistra světa až do konce sezóny, který však o jediný bod neuhájil. V následující sezóně Lauda opět dominoval šampionátu, ale kvůli neshodám s Ferrari i se svým týmovým kolegou Reutemannem ještě před koncem sezóny Ferrari opustil.
Konec karierý, návrat a další titul mistra světa
Od roku 1978 začal jezdit za tým Alfa Romeo s vozem Brabham, se kterým vyhrál ale pouze jediný závod, když musel kvůli technickým potížím odstoupit rovnou v 9-ti závodech ze 14. V následující sezóně vyhrál Velkou cenu Británie, ale na konci září požádal o rozvázání smlouvy a okamžitý odchod do důchodu, jelikož už jej kroužení na okruhu nebavilo. Poté se ještě účastnil závodu Formule 2, kde vyhrál 3 ze 4 závodů a v té době založil charterovou leteckou společnost "Lauda Air" a vrátil se do Rakouska, aby se plně mohl věnovat společnosti.
V roce 1982 se vrátil za bezprecedentní plat 3 miliony dolarů k závodění za McLaren a dokázal vyhrát už svůj třetí soutěžní závod za McLaren. Během následující sezóny však nevyhrál ani jeden závod, ale v následující sezóně 1984 již získal svůj 3. titul o půl bodu před týmovým kolegou Alainem Prostem. V následné sezóně ovšem nedokončil 11 závodů ze 14 a připsal si jediné vítězství v Grand Prix a po této sezóně definitivně ukončil kariéru.
Po konci kariéry
Po ukončení kariéry se plnohodnotně vrátil k provozování své letecké společnosti "Lauda Air", kterou ale později v roce 1999 prodal. V roce 1993 se Lauda vrátil do Formule 1 v manažerské pozici, když mu Luca di Montezemolo nabídl poradenskou roli ve Ferrari. V polovině sezóny 2001 převzal roli vedoucího týmu Jaguar Formula One, ale tým se mu nepodařilo zlepšit a Lauda byl na konci roku 2002 propuštěn spolu se 70 dalšími klíčovými postavami. Na konci roku 2003 založil novou leteckou společnost "Niki", která se o 8 let později sloučila s "Air Berlin". V roce 2017 obě dřívější Laudovy letecké společnosti převzala jeho nová společnost "LaudaMotion" a jelikož měl Lauda pilotní licenci, občas působil i jako kapitán v kokpitu svých letadel.
Osobní život
V roce 1976 se oženil s Marlene Knaus, se kterou měl syny Mathiase a Lukase, ale v roce 1991 se spolu rozvedli. V roce 2008 se oženil s letuškou Birgit Wetzinger, která mu o 3 roky dříve darovala ledvinu a již rok po svatbě porodila Birgit dvojčata. Niki Lauda zemřel 20. května roku 2019 ve věku 70 let ve spánku v nemocnici v Curychu.
Zajímavosti
1. V roce 1993 byl uveden do Mezinárodní síně slávy v motoristickém sportu a od roku 1996 byl spolukomentátorem závodů pro televizi RTL.
2. V roce 2005 byl vyobrazen na rakouských poštovních známkách a o 3 roky později jej sportovní televize ESPN zařadila na 22. místo mezi nejlepšími řidiči všech dob.
3. Napsal také několik knih jako "Umění a věda o řízení Grand Prix, Moje roky s Ferrari, New Formula One: Turbo Age, Meine Story" či "Třetí život".
4. V roce 2012 byl jmenován nevýkonným předsedou Mercedesu a zúčastnil se jednání o podpisu Lewise Hamiltona.
5. Byl známý tím, že rozdával všechny své trofeje, které vyhrál, za to, že jeho závodní auto bude vždy umyté a opravené.
6. Americký film "Rivalové" z roku 2013 pojednává právě o soupeření Jamese Hunta a Nikiho Laudy.
7. Lauda mluvil plynně německy, anglicky i italsky.