Logo
Nevíte si rady? Zavolejte.
Po-Pá 10:00-18:00
0 ks
za 0 Kč
Nákupní košík je prázdný
Potřebujete poradit? Neváhejte nás kontaktovat.
Novinky
03.12.2021
Možnosti platby
Rozšířili jsme síť partnerských platebních společností a nově můžete kromě stávajících možnosti platby Dobírkou, Převodem na účet, Platbu kartou, Onli... číst celé
Zobrazit všechny novinky
Blog
6. 6. - Den, kdy se narodil Alexandr Sergejevič Puškin
06.06.2022 Významné dny
6. 6. - Den, kdy se narodil Alexandr Sergejevič Puškin
6. června roku 1799 se narodil Alexandr Sergejevič Puškin číst celé
4. 6. - Den, kdy se narodila Angelina Jolie
04.06.2022 Významné dny
4. 6. - Den, kdy se narodila Angelina Jolie
4. června roku 1975 se narodila herečka Angelina Jolie číst celé
3. 6. - Den, kdy se narodil Jiří Langmajer
03.06.2022 Významné dny
3. 6. - Den, kdy se narodil Jiří Langmajer
3. června roku 1966 se narodil herec Jiří Langmajer číst celé
Zobrazit všechny články
Nepropásněte novinky, akce a slevy!

Můžete se kdykoli odhlásit. Zasíláme jednou za 14 dní.

  1. Úvod
  2. Naše zboží - blog
  3. Naše zboží - rady tipy
  4. 2. 11. je ve znamení Světového dne vitamínu D

2. 11. je ve znamení Světového dne vitamínu D

Sychravé, studené a deštivé listopadové počasí na většině území naší republiky, mnohdy pomalu, ale jistě svádí k různým onemocněním. Na podporu boje právě proti všem možným i nemožným chorobám tu je vitamín D, který právě dnes slaví světový mezinárodní den.

Historie Světového dne

Světový den vitamínu D se 2. listopadu slaví od roku 2008 jako prostředek k lepšímu povědomí veřejnosti o problémech způsobující nedostatek vitamínu D. Odhaduje se, že téměř 15% světové populace trpí nedostatkem tohoto vitamínu a to ještě tuto statistiku vylepšuje vzorek obyvatelstva žijící v tropickém pásu. U obyvatel mimo tropické pásmo se jedná až o 70% populace s nedostatkem vitamínu D a tuto situaci zhoršuje stále sedavější životní styl obyvatelstva.

Listopad tak zahajuje na severní polokouli "zimní sezónu vitamínu D" - což je zhruba pětiměsíční období, kdy hladina tohoto životně důležitého vitamínu u obyvatel začne v důsledku nižší intenzity slunečního svitu rapidně a nebezpečně klesat. V České republice příjmá dostatek vitamínu D ze stravy pouze 1% obyvatel.

Co vlastně je vitamín D ?

Vitamín Djinak také antirachitický vitamín, je souhrnný název pro steroidní hormonální prekurzory, souhrnně označované též jako kalciferoly. Jsou výchozí látkou pro syntézu kalcitriolu, což je hormon který významně ovlivňuje metabolismus vápníku a fosforu. Vitamín D ovlivňuje více než 200 různých chemických reakcí v organismu a byl nalezen téměř ve všech typech lidských buněk a ve všech lidských tkáních.

Téměř každá buňka a tkáň v těle mají receptory vitaminu D a vitamín D má své příznivé účinky na zdraví tím, že se váže na tyto receptory a "komunikuje" s buňkami a tkáněmi. Vazbou na tyto receptory může vitamin D pomáhat imunitním buňkám správně fungovat, což vytváří silný imunitní systém potřebný k boji proti nachlazením a flusům a také snižuje riziko vzniku některých autoimunitních chorob. Vazbou na receptory na rakovinných buňkách jim může vitamín D pomoci říct, aby zemřeli nebo přestali růst, což může pomoci zvládat určité druhy rakoviny, jako je rakovina prsu a kolorektální rakovina.

Kde se vitamín D bere?

Za normálních okolností se vitamín D tvoří v kůži, působením slunečního záření a následným štěpením v organizmu. V závislosti na zeměpisné šířce a ročním období by měla syntéza působením slunečního záření stačit na pokrytí až 80 % denní potřeby vitamínu D. V našem podnebném pásu, mezi dubnem a listopadem je tvorba vitamínu D poměrně snadná - stačí se 20 minut denně pohybovat venku na slunečním svitu. Vzhledem k procházení slunečního záření přes mraky, ozonovou vrstvu a sklon slunečního svitu je pro tělo důležité, aby se člověk vystavoval slunečnímu záření především mezi 11 až 16 hodinou. Sami si také lehce můžete otestovat, zda vám při pobytu na sluníčku zrovna sluneční svit poskytuje tvorbu vitamínu D a to tak, že položíte tužku k zemskému povrchu a pokud je stín tužky kratší než výška tužky, čerpáte právě tolik potřebný vitamín D. 

V zimním období, mezi listopadem a dubnem je naopak zisk vitamínu D složitější. Můžeme si jej zajistit ve stravě například z mléka, vaječných žloutků, másla, hovězího masa a ryb žijících ve studených vodách jako sardinky, makrela, losos, tuňák nebo naopak český kapr. Vitamín D získaný konzumací těchto potravin však většinou nestačí a je dobré používat také kvalitní doplňky stravy. Vitámín D je rozpustný v tucích a je dobré jej konzumovat spolu s tučným jídlem, zároveň však obezita brání ke správnému fungování přenosu vitamínu D po těle.

Tvorbě vitamínu D naopak neprospívá příliš mnoho opalovacího krému, častá koupel v horké vodě a umývání mýdlem, suchá kůže, zahalování těla či znečištěné ovzduší. 

A teď to hlavní, k čemu nám vlastně vitamín D slouží?

Vitamín D je velmi potřebný již od dětského věku a je nevyhnutelný pro zdravý růst kostí a jako prevence před rachitidou (křivicí). U dospělých se pak nedostatek vitamínu D projevuje osteomalacií či osteoporózou. Pomáhá také v prevenci závažných onemocnění dětí a dospělých, jako je nedostatečná imunita, nádorové a srdcově-cévní onemocnění nebo vysoký krevní tlak a jeho nedostatek se také projevuje zvýšenou kazivostí zubů. Vitamín D se používá k prevenci a řešení při těchto nemocech: osteoporóza, kardiovaskulární nemoci, deprese, infekce horních cest dýchacích, obezita, autoimunitní onemocnění, cukrovka a rakovina.

Dostatek vitamínů D je důležitý u nastávajících maminek, když mimo zmíněné pomáhá snižovat riziko těhotenské cukrovky, preeklampsie, císařského řezu, nízkou hmotnost novorozence, předčasných porodů nebo poporodní deprese rodičky. U narozeného dítěte pak snižuje také riziko astma, cukrovky, špatného vývoje zubů, hyperaktivity, agresivity, depresí a autismu.

Dostatek vitamínu D také snižuje riziko Alzheimerovy a Parkinsonovy nemoci nebo roztroušené sklerózy mozkomíšní, ale snižuje také riziko rakoviny konečníku a tlustého střeva, stejně tak jako předchází obtížím s častým močením. U starších osob tento vitamin snižuje riziko pádů, ztrátu rovnováhy a síly, zlomenin, mobility a předčasné smrti. 

Nedostatek vitaminu D také může stát za vašimi nervovými potížemi jako jsou podrážděnost, neustálý pesimismus, depresivní nálady a poruchy spánku. Nedostatek vitamínu D může vést také k obezitě, když až 85% obezních lidí trpí právě nedostatkem vitamínu D. 

Vitamín D je tedy velmi prospěšný, ale přemíra konzumace naopak narušuje metabolismus vápníku a fosforu, vede k hyperkalcémii a může končit i smrtí. Vitamín D pomáhá při vstřebávání vápníku ze střeva do krve a na tuto práci navazuje vitamín K2, jenž pomáha přenášet vápník z krve do kosti a proto je dobré současně s vitamínem D užívat i vitamín K2.

Pokud i vy chcete udělat něco pro své zdraví v tomto sychravém počasí, doporučujeme Vám doplňek stravy Vitamín D nebo Cal Mag D Plus od našeho partnerského webu Am-lifestyle.

Líbil se článek? Sdílejte ho s přáteli
Štítky